Jak globalny podatek minimalny wpłynie na krajowe ulgi podatkowe
Po wprowadzeniu podatku wyrównawczego większość znaczących ulg podatkowych w Polsce może przestać być – w obecnym kształcie – wystarczającą zachętą dla dużych inwestorów. Należałoby to uwzględnić przy wdrażaniu przepisów unijnej dyrektywy.
W wykazie rządowych prac legislacyjnych 26 lutego 2024 r. opublikowano zapowiedź projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek wchodzących w skład grup międzynarodowych i krajowych. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III kwartał 2024 r., a projekt implementacji ma być przedstawiony w najbliższym czasie. I tak będzie bardzo spóźniony, bo zgodnie z art. 56 dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz.U.UE.L.2022.328.1; dalej dyrektywa) jej regulacje powinny były zostać wdrożone przez państwa członkowskie do końca 2023 r. Po upływie tego terminu 9 krajów, w tym Polska, nie przekazało organom Unii Europejskiej krajowych środków transpozycji dyrektywy.
Nowe obciążenie grup kapitałowych
Nowym podatkiem będą objęte grupy kapitałowe, których skonsolidowane przychody wynoszą co najmniej 750 mln euro. Największe przedsiębiorstwa będą w każdym roku sprawdzać, czy ich minimalna efektywna stawka podatkowa (ETR) wynosi 15 proc. Jeśli poziom opodatkowania dochodu w określonej jurysdykcji będzie niższy niż 15 proc., na podmiot zostanie nałożony odpowiedni podatek wyrównawczy (top-up tax).
Zagadnienie podatku wyrównawczego jest niezwykle złożone i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta