Szkoła w pędzącym pociągu
Licealiści rozwiązują sprawę porwania nauczycielki, uczniowie podstawówki chodzą po mieście w poszukiwaniu ścieżek kariery zawodowej. Jeszcze inni tworzą projekty społeczne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii – a wszystko z pomocą AI. Czy walka o to, żeby wychować w szkole świadomych użytkowników sztucznej inteligencji, ma jednak szanse powodzenia?
Jak podaje najnowszy raport „Polska edukacja w cieniu AI” ekspertów z Collegium Da Vinci w Poznaniu (wydanego przez poznański oddział Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego), „to, co nazywamy sztuczną inteligencją, jest ciągle ewoluującą technologią, która może już za kilka lat oferować zupełnie inne możliwości niż te obecne”, m.in. „usprawnić i uczynić efektywniejszym proces nauczania zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów”. Z drugiej strony pracownicy sektora edukacji i eksperci ostrzegają: sztuczna inteligencja to broń obosieczna, naszpikowana zagrożeniami.
Scenariusz uczniowskiej ucieczki
Anna Kalocińska, germanistka w Liceum Ogólnokształcącym Fundacji Szkolnej, już od jakiegoś czasu korzystała z AI. Na głęboką wodę rzuciła się jednak niespełna rok temu, kiedy to wraz z pozostałymi lingwistami przygotowywała się do Europejskiego Dnia Języków Obcych obchodzonego 26 września. Zaproponowała zorganizowanie w szkole pokoju zagadek, wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję. – Sięgnęłam po ChatGPT i wydałam mu polecenie, żeby stworzył dla licealistów scenariusz gry typu escape room. Taki, w którym byłaby jedna osoba zaginiona i sześcioro podejrzanych. Podałam parametry, na których najbardziej mi zależy, jak choćby pojawienie się w fabule wątku starożytnej komnaty czasu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta