Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czy obrazy milczą

08 lutego 2025 | Plus Minus | Zofia Jabłonowska-Ratajska
Wystawa w Fundacji Stefana Gierowskiego. Na ścianie w centralnej części tryptyk Wojciecha Bąkowskiego „Start of Lamps”, obok na karteczkach do zerwania słowa Zuzanny Bartoszek
autor zdjęcia: Adam Gut
źródło: Rzeczpospolita
Wystawa w Fundacji Stefana Gierowskiego. Na ścianie w centralnej części tryptyk Wojciecha Bąkowskiego „Start of Lamps”, obok na karteczkach do zerwania słowa Zuzanny Bartoszek

Kurator wystawy w Fundacji Gierowskiego zaprosił zarówno artystki i artystów różnych generacji, jak i poetki oraz poetów – ich teksty można zrywać z bloków kartek wiszących obok prac, którymi się inspirowali.„Obie te sztuki przedstawiają rzeczy nieobecne jako obecne, pozór jako rzeczywistość, obie łudzą, lecz łudzące działanie obu podoba się ludziom”

(G.E. Lessing, „Laokoon albo o granicach malarstwa i poezji”)

Co „mówi” sztuka? A co możemy zobaczyć za pośrednictwem poezji? Czy obrazy istotnie milczą – może raczej rzadko próbujemy je usłyszeć? Słowo i obraz są dla siebie nawzajem inspiracją, uzupełniają się, przenikają, opisują lub przeczuwają stany rzeczywistości. Dać przemówić malarstwu, a za pomocą słów oddać wyobrażenie o tym, co wizualne – stanowi dla wielu artystów wyzwanie, ale i tęsknotę za nadawaniem głosu temu, co nieme, albo widzialności temu, co niewidoczne, wypełnione jedynie teoretycznym dźwiękiem.

Inną, trudną do przezwyciężenia, różnicę między literaturą a sztuką stanowią kategorie przestrzeni i czasu. Obrazy widziane są w przestrzeni, a słowa czytane w czasie.

Przede wszystkim jednak odbiorcy oraz krytycy sztuki posługują się słowami, którymi próbują objaśnić to, co widzą. Przekładanie sztuk wizualnych na słowa ma długą historię – począwszy od pierwszych wizerunków naskalnych wykonanych ludzką ręką, znaczących postać i zarazem dźwięk nazwy: człowiek lub zwierzę.

W tej samej opowieści

Malownicza ilustracja dzieła sztuki pojawiła się w literaturze bardzo wcześnie – opis fantastycznej tarczy Achillesa, ozdobionej scenami ukazującymi rytm życia i wierzeń z czasów wojownika, zawarty w „Iliadzie” Homera, uważany jest za pierwszą ekfrazę – czyli dokładny opis...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13096

Wydanie: 13096

Zamów abonament