Co straszy w Polsce i na świecie
Luty na najważniejszych polskich scenach będzie obfitował w premiery, m.in. „Wiśniowego sadu”, „Ulissesa”, „Strasznego dworu” i „Potopu”.
W Teatrze Powszechnym w Warszawie dyrektor Paweł Łysak kończy drugą kadencję i żegna się z fotelem dyrektora „Wiśniowym sadem” Czechowa. Odarł sztukę z rosyjskości. Akcję dramatu osadził po katastrofie, ale z nadzieją na zbudowanie nowego, lepszego świata. Przewodnikiem po tym pogorzelisku jest Szarlotta (Aleksandra Konieczna), która zmusza tych, co ocaleli, do konfrontacji z przeszłością, prawdą, przemocą, powszechnym kłamstwem. Paweł Łysak pyta, czy możliwy jest dzisiaj akt radykalnej konfrontacji z samym sobą, czy wybieramy samozakłamanie. „Wiśniowy sad” w ujęciu Łysaka jest rozrachunkiem z obojętnością i brakiem empatii. A to wszystko w rzeczywistości, gdzie tocząca się za granicą wojna, jest wojną tych innych. Tekst i dramaturgia – Łukasz Chotkowski, Paweł Sztarbowski, tłumaczenie – Agnieszka Lubomira Piotrowska. Premiera odbyła się 8 lutego.
Dyrekcja Farugi
Z kolei pierwszym spektaklem w dyrekcji Wojciecha Farugi w warszawskim Teatrze Dramatycznym jest „Wczoraj byłaś zła na zielono” Elizy Kąckiej w reżyserii Anny Augustynowicz.
Najnowsza, autobiograficzna książka Kąckiej podbiła rynek wydawniczy w 2024 roku. To opowieść o miłości, odwadze i odmienności, a także o obawach, niezrozumieniu i presji społecznej....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
