Producenci aut zyskają wsparcie
Branża motoryzacyjna ma za sobą trudne lata, a 2025 r. też będzie pełen wyzwań. W obliczu narastających napięć geopolitycznych sektor musi mocno postawić na innowacje, w tym na sztuczną inteligencję.
Przemysł motoryzacyjny odpowiada za 8 proc. PKB Polski. Łącznie zatrudnia ponad 315 tys. pracowników. To trzeci największy sektor w Polsce po produkcji żywności i energetyce – wynika z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Z kolei w całej Unii Europejskiej przemysł motoryzacyjny zapewnia zatrudnienie blisko 14 milionom osób, dysponuje ponad 250 zakładami produkcyjnymi i odpowiada za około 15 milionów wytwarzanych rocznie pojazdów.
Inwestycje w innowacje
Rosnąca globalna niestabilność oraz odchodzenie przez Stany Zjednoczone od globalizacji tworzy zupełnie nowe realia gospodarcze na kolejne dekady.
Według danych BNP Paribas Asset Managment unijny sektor motoryzacyjny zmierza w stronę stania się importerem netto pojazdów. Eksport samochodów z Unii Europejskiej do Chin w ciągu ostatnich dwóch lat spadł o 28 proc. W tym samym czasie chiński eksport, w szczególności pojazdów elektrycznych, gwałtownie wzrósł – niemal dwukrotnie od 2021 r. Również analizy Polskiego Instytutu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta