Jakich kompetencji potrzebuje nowoczesny urzędnik?
Nie wystarcza już znajomość Excela. Potrzebne jest zrozumienie potencjału AI i danych publicznych oraz kompetencje strategiczne – analityczne myślenie, umiejętność zarządzania zmianą i przewidywania skutków działań.
W ostatnich latach administracja publiczna przeszła złożone przemiany, wynikające z kryzysów zdrowotnych i geopolitycznych, przyspieszonej cyfryzacji oraz rosnących oczekiwań obywateli, dotyczących jakości usług publicznych. Urzędnik, który jeszcze dekadę temu był przede wszystkim strażnikiem procedur i przepisów, dziś musi podejmować decyzje w warunkach niepewności, współpracować ponadsektorowo, skutecznie się komunikować, a coraz częściej także kierować zespołem współpracowników. Te zmiany prowadzą do zasadniczego pytania: jakie kompetencje są dziś naprawdę potrzebne urzędnikowi publicznemu i jak je skutecznie rozwijać? Odpowiedź wymaga refleksji nad wyzwaniami, z jakimi mierzy się administracja, oraz odwagi w przedefiniowaniu dotychczasowych modeli rozwoju zawodowego urzędników.
Kompetencje XXI wieku
Tradycyjny model kształcenia urzędników kładł nacisk na kwalifikacje formalne: ukończone kursy, znajomość przepisów i umiejętność poprawnego wypełniania obowiązków. Dziś to już nie wystarcza. Teraz od urzędników wymagamy znacznie więcej – zarówno zdolności adaptacyjnych, gotowości do współdziałania i rozumienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)