Sygnalista czy jednak aferzysta?
Zgłoszenie lub ujawnienie publiczne może być wykorzystywane jako narzędzie nacisku lub forma odwetu. Jak pracodawcy mogą zapobiegać nieprawidłowościom i nie pozwalać na nadużycia?
Coraz więcej firm mierzy się z rosnącą liczbą zgłoszeń dotyczących mobbingu. To efekt rosnącej świadomości pracowników oraz nadchodzących zmian legislacyjnych, które mają na celu wzmocnienie ochrony przed przemocą psychiczną w miejscu pracy. Choć wiele zgłoszeń dotyczy realnych przypadków nieprawidłowości, coraz częściej pojawiają się także sytuacje budzące wątpliwości co do ich zasadności lub intencji osoby zgłaszającej. Dla pracodawców oznacza to poważne wyzwania - z jednej strony są zobowiązani do podejmowania działań w odpowiedzi na każde zawiadomienie, z drugiej zaś brakuje jasnych procedur i narzędzi, które pozwalałyby właściwie reagować na przypadki zgłoszeń składanych w złej wierze.
Samo wprowadzenie nowych regulacji, w tym przepisów dotyczących ochrony sygnalistów, to bez wątpienia krok w dobrą stronę. Dzięki nim organizacje zyskują motywację do budowania kultury transparentności oraz możliwość wczesnego identyfikowania nieprawidłowości i wdrażania działań prewencyjnych. Aby jednak systemy zgłaszania nadużyć spełniały swoją funkcję, muszą być nie tylko sprawnie wdrożone, ale i odpowiednio zarządzane. Kluczowe jest, by nie dopuszczać do ich wykorzystywania w celach niezgodnych z intencją przepisów – takich jak rozwiązywanie osobistych konfliktów czy wywieranie presji na przełożonych. Jeśli organizacja toleruje takie praktyki,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)