Spowolnienie gospodarcze odcisnęło piętno na branży
W Polsce przewoźnicy samochodowi wykonują ponad 80 proc. pracy przewozowej i w 2023 roku zanotowali blisko 175 mld zł przychodów. Eksport usług transportu drogowego zapewnił państwu dodatni bilans płatniczy w wysokości 44,5 mld zł.
Branża składa się z małych firm, wśród nich 77 proc. ma do 20 samochodów ciężarowych i stanowią one 54,7 proc. floty przewoźników.
Spowolnienie gospodarcze w 2023 i 2024 roku, szczególnie odczuwalne w Niemczech, odcisnęło piętno na branży transportowej, dla której Niemcy są głównym rynkiem. Udział zarejestrowanych w Polsce samochodów na niemieckich drogach zmalał w ostatnim roku o 0,1 proc. do 18,8 proc.
Na dodatek wzrosły koszty myta, pracy, a zleceniodawcy nie są gotowi płacić wyższych cen, jak wynika z badań wysokości stawek frachtu prowadzonych przez Ti, Upply oraz IRU. W 2024 roku sądy rozpoczęły postępowanie upadłościowe wobec 34 firm transportu drogowego, co stanowi blisko trzykrotny wzrost rok do roku. Jest to czwarta najbardziej zagrożona niewypłacalnością branża. W tym samym okresie 639 firm transportowych poddało się restrukturyzacji, o 25 proc. więcej niż w 2023 roku – wynika z raportu wywiadowni gospodarczej MGBI.
Także w bazie danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej branża transportowa i gospodarki magazynowej znajduje się na czwartym miejscu wśród branż zgłoszonych do upadłości. W 2024 roku 22 firmy wystąpiły z wnioskiem o upadłość, gdy rok wcześniej było to 12 podmiotów.
Nic dziwnego, że w tych warunkach maleje liczba przedsiębiorstw świadczących usługi transportu międzynarodowego. Ich liczba zmalała na koniec 2024...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
