Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Duża otwartość Polaków na lobbing

24 czerwca 2025 | Ekonomia i rynek | Aleksandra Ptak-Iglewska

Obywatele chcieliby większego wpływu na prawodawców, a ustawę o lobbingu warto zaktualizować – wynika z raportu.

Co wynika z pierwszego od dekady raportu nt. stosunku Polaków do lobbingu? Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Związku Firm Public Relations, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, Polacy czują się opuszczeni przez polityków. Poczucie bycia reprezentowanym przez polityków na poziomie ogólnopolskim ma jedynie jedna czwarta (26 proc.) z tysiąca przebadanych ankietowanych osób. Koresponduje z tym wysoki odsetek osób – 67 proc. – które chcą mieć realny wpływ na proces tworzenia prawa także poza cyklem wyborczym.

Sytuacja jednak się uspokaja, można by rzec, bo przed dekadą, w ostatnim badaniu z podobnymi pytaniami, przeprowadzonym w 2015 r., poczucie reprezentacji miało jedynie 14 proc., a większy wpływ chciało mieć aż 72 proc. Zmniejsza się też oczekiwanie, czy Polacy powinni mieć wpływ poza wyborami, bo łącznie odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak” udzieliło w tym roku odpowiednio 34,4 proc. i 33 proc. ankietowanych (razem 67,4 proc.), gdy przed dekadą takiego wpływu domagało się łącznie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13208

Wydanie: 13208

Spis treści

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament