Co czwarty złoty wydany na marki własne
Choć latami produkty oferowane przez sieci handlowe pod ich markami własnymi uważane były za tańsze, ale gorsze odpowiedniki markowych, to przekonuje się do nich coraz więcej konsumentów.
W 2024 roku udział marek własnych osiągnął poziom 23,2 proc. wydatków na produkty FMCG (spożywcze, kosmetyki, chemia gospodarcza oraz karmy dla zwierząt), co oznacza 63 mld zł – wynika z niepublikowanego jeszcze badania YouGov, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.
Miliardy na tanie odpowiedniki
Firma podaje, że w ubiegłym roku gospodarstwa domowe wydały na marki własne o 7 proc. więcej niż przed rokiem, a co więcej rynek ten rozwijał się też w ujęciu ilościowym, ze wzrostem 3,7 proc. W 2025 roku rozwój tego rynku nieco przyśpieszył – w okresie skumulowanym od stycznia do maja obecnego roku, wartość sprzedaży marek własnych wzrosła o 8,2 proc., a ich udział osiągnął już 24 proc. – Oznacza to, że prawie co czwarta złotówka wydawana na produkty FMCG przeznaczana jest na produkty z markami detalistów – mówi Michał Maksymiec, dyrektor w YouGov.
To efekt choćby rozwoju kanału dyskontowego, czyli sieci Biedronka, Lidl, Netto i Aldi, które obecnie mają już prawie 45 proc. udziału w zakupach Polaków. – Rywalizują o codzienne zakupy już nie tylko z małym formatem (chociażby poprzez regularny rozwój oferty pieczywa i produktów świeżych, czyli kupowanych najczęściej), ale są też konkurencją dla kanału wielkoformatowego (hipermarketów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
