Długi, etyka i edukacja. Jak zmienić mentalność Polaków?
Polska kultura finansowa stoi w rozkroku między deklarowaną uczciwością a „sprytem” dnia codziennego, który często bywa akceptowany społecznie. Skutek? Utrzymująca się plaga nieterminowych płatności, sięgająca już 130 mld zł.
Kluczem do zmiany sytuacji może być nie tylko edukacja ekonomiczna i kampanie społeczne, ale przede wszystkim budowanie fundamentów etycznych oraz celowane programy wsparcia dla osób zagrożonych spiralą zadłużenia – uznali uczestnicy debaty „Kultura finansowa w Polsce: Między deklarowaną uczciwością a »sprytem« dnia codziennego”.
130 mld zł zaległego długu konsumentów i firm
Punktem wyjścia do rozmowy był raport o kulturze finansowej Polaków, przygotowany przez BIG InfoMonitor, który ujawnia skalę zadłużenia konsumentów i przedsiębiorców. Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitora, podkreślił, że nieterminowe płatności są m.in. „efektem braku kultury finansowej w społeczeństwie”. – Ten przeterminowany dług sięga już kwoty 130 mld zł, a dwie trzecie, czyli około 85 mld zł, należą do klientów indywidualnych – wyliczał Szarkowski.
Choć zadłużenie konsumentów zmalało (o około 3 proc. rok do roku), niepokojący jest wzrost długu po stronie firm, który sięgnął 45 mld zł (wzrost o 5 proc.). Problem ten ma charakter systemowy.
– 84 proc. firm w ostatnim roku spotkało się z problemem nieterminowych płatności, co oznacza, że faktycznie jest to bardzo powszechny kłopot i istnieje na rynku oraz prowadzi do tego, że rzeczywiście tworzą się zatory płatnicze. Powstają systemowe problemy w rozliczeniach pomiędzy firmami, a klienci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
