Problem nie tylkokadrowy
REFORMA OŚWIATY
Kto będzie uczył w przyszłych szkołach podstawowych
Problem nie tylkokadrowy
JANUSZ A. MAJCHEREK
Przedstawiony przez ministra edukacji narodowej projekt reformy systemu oświaty przewiduje, że szkoła podstawowa będzie trwać sześć lat, a nauka w niej obejmowałaby zagadnienia ujęte w szerokie bloki problemowe, bez wyodrębniania w osobne przedmioty. Niejasne pozostaje, kto będzie takich interdyscyplinarnychzestawów tematycznych nauczał, bo dotychczasowy system przygotowywania nauczycieli, podobnie jak całe kształcenie, w tym także nastudiach, brnął w coraz węższe specjalizacje. Skutkispecjalizacji
Jeszcze w latach siedemdziesiątych w wyższych szkołach pedagogicznych kształcono przyszłych nauczycieli na kierunkach wieloprzedmiotowych, jak: "fizyka z wychowaniem technicznym" czy "historia z wychowaniem obywatelskim". System ten zarzucono jednak ponad dwadzieścia lat temu, bowiem uważano go za przystosowany do warunków pracy w małych szkółkach wiejskich, a wraz z szumnym powołaniem gminnych szkół zbiorczych uznano za anachroniczny. Odtąd studia w WSP są monoprzedmiotowe, obejmując odrębne kierunki: "fizykę", "chemię", "geografię", "biologię" itd. Na innych uczelniach z kolei zwracano się w ostatnich dziesięcioleciach w kierunku specjalizacji, czyli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta