Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Miara, która do nas nie przystaje

01 czerwca 1998 | Raporty | LO

SUBSYDIA: W krajach UE wspiera się finansowo regiony zaniedbane gospodarczo i spójne geograficznie

Miara, która do nas nie przystaje

Polskie specjalne strefy ekonomiczne nie wzbudzałyby kontrowersji, gdyby wsparcie udzielane działającym w nich firmom było zgodne z zasadami pomocy publicznej stosowanymi w Światowej Organizacji Handlu (WTO) i Unii Europejskiej, uważa Marek Kalupa z Ministerstwa Gospodarki.

Największą rozbieżnością, jaka występuje w przepisach polskich i unijnych o SSE i budzi największe zastrzeżenia ekspertów, jest 75-proc. próg dofinansowania ze środków publicznych inwestycji realizowanej w strefie w ramach programu restrukturyzacji regionu. W Polsce poziom takiego dofinansowania inwestycji jest znacznie wyższy. Nie monitoruje się jednak jego wielkości, stąd trudno określić, jak duże wsparcie otrzymują firmy inwestujące w SSE. Z wyliczeń analityków wynika, że średniej wielkości inwestycja zwraca się już po 3-4 latach (w firmie poza strefą trzeba znacznie dłuższego czasu), a bardzo duża już po 8 latach. Zwrot jest więc 100-proc., a nawet większy, gdyż firmy w SSE uzyskują na 10 lat całkowite zwolnienie z podatku dochodowego, a w następnych latach płacą 50 proc.

Nieporównywalne wskaźniki

Przepisy WTO wskazują, że SSE może być traktowana jako obszar subsydiów, jeśli stanowi teren spójny geograficznie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1401

Spis treści

Rozporządzenia

Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 maja 1998 roku w sprawie określenia maksymalnej części aktywów otwartego funduszu emerytalnego, jaka może zostać ulokowana w poszczególnych kategoriach lokat, oraz dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne
Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 maja 1998 roku w sprawie szczegółowego trybu likwidacji pracowniczych funduszy emerytalnych, którymi zarządzanie nie zostało przejęte przez inne pracownicze towarzystwa emerytalne, a w szczególności sposobu i terminu składania przez członków funduszy dyspozycjacji dotyczących sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na ich rachunkach
Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 maja 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad pokrywania niedoboru w otwartych funduszach emerytalnych, proporcjonalnej części aktywów netto otwartego funduszu emerytalnego, jaka powinna być przechowywana na rachunku rezerwowym, sposobu ustalania przez powszechne towarzystwo emerytalne wielkości środków, które powinny być przekazywane na rachunek rezerwowy, oraz sposobu wycofywania przez powszechne towarzystwo nadwyżek środków z rachunku rezerwowego
Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 maja 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestru członków funduszu emerytalnego, szczegółowego zakresu informacji, które powinny być zawarte w rejestrze, oraz zasad sporządzania i przechowywania kopii danych zawartych w rejestrze na wypadek jego utraty
Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 maja 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania i rozliczania transakcji zbywania przez pracowniczy fundusz emerytalny, w imieniu członków funduszu, praw poboru przysługujących im z akcji złożonych na rachunkach ilościowych oraz szczegółowych warunków i trybu, w jakim dopuszczalna jest realizacja tych praw przez członków funduszu
Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 maja 1998 roku w sprawie wysokości i zasad dokonywania wpłat do Funduszu Gwarancyjnego
Zamów abonament