Przebudowa zasad, na których opierają się oświadczenia
LUSTRACJA
Projekt nowelizacji fundamentalnego przepisu
Przebudowa zasad, na których opierają się oświadczenia
KRZYSZTOF KAUBA
Nowelizacja art. 4 ustawy tzw. lustracyjnej, zmieniająca definicję tajnej współpracy z organami bezpieczeństwa państwa, oznacza konieczność zasadniczej przebudowy ustawy.
W Sejmie rozpatrywany jest projekt nowelizacji ustawy lustracyjnej. Zmiany dotyczą m. in. podstawowego jej przepisu, który definiuje współpracę z organami bezpieczeństwa PRL. Oceniając tę propozycję, należy przypomnieć kilka okoliczności związanych z wejściem w życie obowiązującej ustawy.
Ustawa nakazująca ujawnienie współpracy z organami bezpieczeństwa PRL weszła w życie 3 sierpnia 1997 r. Warto o tym pamiętać, ponieważ dość powszechne jest przeświadczenie, że były to przepisy martwe, które ożyły dopiero po wejściu w życie obszernej nowelizacji, tj. 27 listopada 1998 r. W rzeczywistości mimo nieutworzenia Sądu Lustracyjnego ustawa była częściowo wykonywana. Osoby powołane na kluczowe stanowiska państwowe musiały już w 1997 r. składać oświadczenia lustracyjne w związku z wyborami do Sejmu i Senatu oraz utworzeniem rządu.
Oczywiście wspomniana nowela miała zasadnicze znaczenie, ponieważ dopiero dzięki niej można było odebrać oświadczenia od wszystkich sędziów, prokuratorów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta