Wzrost w skali międzynarodowej
PHILIP ROSENZWEIG
Nowoczesne firmy potrafią bardzo szybko, a nieraz jednocześnie zdobyć pozycję globalną. Jak to robią?
Firmy zaliczające się niemal do wszystkich sektorów rozwijają się w skali międzynarodowej. Muszą przy tym uwzględniać zróżnicowane nawyki klientów, ryzyko kursów walut, lokalne przepisy i różnice kulturowe. Ponadto w ostatnich latach uległ zmianie sam proces rozwoju w skali międzynarodowej. Przez całe dziesięciolecia firmy najpierw wchodziły do pobliskich krajów, a dopiero z czasem rozszerzały działalność na coraz dalsze odległości. Taki sposób rozwoju dziś jest nieskuteczny.
W ciągu ostatnich czterech lat współpracowałem z dziesiątkami menedżerów różnych firm i ustaliłem, że najlepsi z nich - szefowie Accor, DHL i Cisco, a także wielu mniejszych - opanowali zbiór nowy umiejętności. Dobrze robią pięć rzeczy: strategicznie myślą w skali globalnej; dobrze zarządzają związkami partnerskimi, w tym zakupami firm i przymierzami; szybko kompletują obsadę, zarówno przez wysyłanie ludzi za granicę, jak i przez zatrudnianie ich na miejscu; dzielą się wiedzą specjalistyczną w skali globalnej; dostosowują projekty swoich organizacji tak, aby wspomagały rozwój.
1. Myślenie strategiczne: spojrzenie globalne
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta