Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Tworzenie i zawłaszczanie wartości

04 kwietnia 2001 | Moja Kariera | KO
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Tworzenie i zawłaszczanie wartości

KRZYSZTOF OBŁÓJ

Koncepcja wartości dodanej, tworzonej przez firmę na rynku jest obecnie szalenie modna wśród menedżerów i konsultantów. Popularność pojęcia nie oznacza jednak, że wiadomo, o co chodzi. Nasuwają się pytania, jak tę wartość maksymalizować? Jak zachować ją dla firmy i w końcu, jak na niej zarabiać?

Firma, która chce sprawnie konkurować na rynku, musi mieć własny model funkcjonowania ukierunkowany na tworzenie wartość dodanej dla odbiorców. Zarówno dla teoretyków, jak i praktyków zarządzania jest to oczywiste. Droga od abstrakcji do konkretnych rozwiązań jest jednak wyboista.

Łańcuch wartości

Jeżeli firma wprowadza nowy produkt na rynek i spotyka się on z zainteresowaniem odbiorców, to powstaje wartość. Jeżeli firma jest wiarygodnym, wieloletnim dostawcą w łańcuchu kooperacyjnym, to zarówno jej produkty, jak i wiarygodność tworzą wartość dla uczestników tej wymiany.

Załóżmy zatem, że mamy klasyczny łańcuch: dostawca-produ- cent-odbiorca. Każdy z nich ma swoje cele. Podporządkowane im są zarówno gotowość odbiorcy do zapłacenia określonej ceny producentowi, jak i koszty utraconych możliwości dostawcy z tytułu zaakceptowania określonej ceny od odbiorcy i braku możliwości...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2282

Spis treści
Zamów abonament