Tworzenie i zawłaszczanie wartości
Tworzenie i zawłaszczanie wartości
KRZYSZTOF OBŁÓJ
Koncepcja wartości dodanej, tworzonej przez firmę na rynku jest obecnie szalenie modna wśród menedżerów i konsultantów. Popularność pojęcia nie oznacza jednak, że wiadomo, o co chodzi. Nasuwają się pytania, jak tę wartość maksymalizować? Jak zachować ją dla firmy i w końcu, jak na niej zarabiać?
Firma, która chce sprawnie konkurować na rynku, musi mieć własny model funkcjonowania ukierunkowany na tworzenie wartość dodanej dla odbiorców. Zarówno dla teoretyków, jak i praktyków zarządzania jest to oczywiste. Droga od abstrakcji do konkretnych rozwiązań jest jednak wyboista.
Łańcuch wartości
Jeżeli firma wprowadza nowy produkt na rynek i spotyka się on z zainteresowaniem odbiorców, to powstaje wartość. Jeżeli firma jest wiarygodnym, wieloletnim dostawcą w łańcuchu kooperacyjnym, to zarówno jej produkty, jak i wiarygodność tworzą wartość dla uczestników tej wymiany.
Załóżmy zatem, że mamy klasyczny łańcuch: dostawca-produ- cent-odbiorca. Każdy z nich ma swoje cele. Podporządkowane im są zarówno gotowość odbiorcy do zapłacenia określonej ceny producentowi, jak i koszty utraconych możliwości dostawcy z tytułu zaakceptowania określonej ceny od odbiorcy i braku możliwości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta