Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

MAN i silniki Diesla

28 sierpnia 2001 | Moje Auto | ZP
źródło: Nieznane

Historia motoryzacji

MAN i silniki Diesla

Autobus MAN typ Z1 (L24) z 1936 r., ma długość 7,2 m i zdolność przewozową 22 pasażerów

FOT. ZDZISŁAW PODBIELSKI

Skrót literowy MAN pochodzi od nazwy firmy Maschienenfabrik Augsburg - Nürnberg powstałej z połączenia dwóch zakładów: Maschinenbau - Unternehmen Augsburg (Przedsiębiorstwo Budowy Maszyn w Augsburgu) i Maschinenfabrik Nürnberg (Fabryka Maszyn w Norymberdze). Profil produkcyjny pierwszego z wymienionych był zgodny z nazwą, natomiast drugi zakład od 1850 r. wytwarzał wagony.

Publicyści, zajmujący się historią motoryzacji, skłonni są sądzić, że połączenie obu wyżej wymienionych firm miało związek z pracami inżyniera Diesla nad silnikiem wysokoprężnym.

Rudolf Diesel w 1893 r. opracował teorię silnika wysokoprężnego. W tymże roku otrzymał nawet patent na swój silnik i podjął starania celem wykonania takiego napędu. Przychylność uzyskał w firmie augsburgskiej Maschinenbau-Unternehmen, która udostępniła mu laboratorium i warsztat. Porozumienie zawarte z Maschinenbau pozwoliło mu mozolnie pracować, a że był ambitny, to już w 1897 r. pierwszy, dopracowany silnik...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2403

Spis treści
Zamów abonament