MAN i silniki Diesla
MAN i silniki Diesla
Autobus MAN typ Z1 (L24) z 1936 r., ma długość 7,2 m i zdolność przewozową 22 pasażerów
FOT. ZDZISŁAW PODBIELSKI
Skrót literowy MAN pochodzi od nazwy firmy Maschienenfabrik Augsburg - Nürnberg powstałej z połączenia dwóch zakładów: Maschinenbau - Unternehmen Augsburg (Przedsiębiorstwo Budowy Maszyn w Augsburgu) i Maschinenfabrik Nürnberg (Fabryka Maszyn w Norymberdze). Profil produkcyjny pierwszego z wymienionych był zgodny z nazwą, natomiast drugi zakład od 1850 r. wytwarzał wagony.
Publicyści, zajmujący się historią motoryzacji, skłonni są sądzić, że połączenie obu wyżej wymienionych firm miało związek z pracami inżyniera Diesla nad silnikiem wysokoprężnym.
Rudolf Diesel w 1893 r. opracował teorię silnika wysokoprężnego. W tymże roku otrzymał nawet patent na swój silnik i podjął starania celem wykonania takiego napędu. Przychylność uzyskał w firmie augsburgskiej Maschinenbau-Unternehmen, która udostępniła mu laboratorium i warsztat. Porozumienie zawarte z Maschinenbau pozwoliło mu mozolnie pracować, a że był ambitny, to już w 1897 r. pierwszy, dopracowany silnik...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta