Paląca kwestia formy
Paląca kwestia formy
W gruncie rzeczy to nie same oskarżenia rzucane przez Leppera są powodem jego potępienia, ale forma owych oskarżeń
MACIEJ RYBIŃSKI
Forma była rzeczą w naszej kulturze zawsze bardzo ważną. Przez wieki teoretycy literatury i poeci spierali się, co jest właściwsze - trocheje czy anapesty. Czy uczucia lepiej wyraża sonet czy ballada. Ośmiozgłoskowiec czy trzynastozgłoskowiec ze średniówką. Spory istotne na temat zależności między treścią i formą toczyli przed wojną Witkacy i Chwistek. Witkacemu przeciwnicy jego czystej formy chcieli nawet wystawić nagrobek z napisem: "Tu leży forma pozbawiona treści". Nie doszło do tego tylko z błahego powodu, że w grobie Witkacego w Zakopanem pochowano jakąś kobietę, to znaczy formę nasyconą obcą treścią. Dla Witolda Gombrowicza forma była treścią twórczości.
Socjalizm też zajmował się formą, zwalczając formalizm w sztuce i w życiu. Niektórym się to udało, jak Machejkowi w literaturze, a w życiu całej rzeszy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta