Trzy piórka u kapelusza
Trzy piórka u kapelusza
(c) AP
1994. Mistrzostwa świata w USA. 17-letni Ronaldo Luiz Nazario de Lima, który każe nazywać siebie po prostu Ronaldo, wznosi w Pasadenie Złotą Nike. Jest mistrzem świata, choć nie zagrał ani przez minutę. Trener Brazylijczyków Carlos Alberto Parreira zapytany, dlaczego nie dał mu szansy, odpowiada: "Bo jest zbyt ciekawy świata. Ciągle rozgląda się na boki, nie potrafi się skoncentrować. To jeszcze dziecko". Złote dziecko ma mocno wystające zęby i potrafi urzekająco się śmiać. Po mistrzostwach jest już piłkarzem PSV Eindhoven. Wcześniej grał w Cruzeiro, a jeszcze wcześniej na Copacabanie, gdzie miał blisko z faweli (dzielnicy biedy) położonej w północnej części Rio de Janeiro. Dla wielkiej piłki odkrył jego talent Jairzinho, mistrz świata z 1970 roku. Zobaczył go kiedyś, jak gra na piasku, i polecił znajomym w klubie.
1995. Ronaldo zdobywa z PSV tytuł mistrza Holandii i zostaje najlepszym strzelcem ligi holenderskiej. Podpisuje pierwszy kontrakt z firmą Nike, która płaci mu pół miliona dolarów rocznie. Od tej pory Ronaldo będzie słupem reklamowym Nike'a, a firma zacznie rządzić jego życiem.
1996. W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta