Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Marka nie tylko dla snobów

04 września 2002 | Ekonomia | AW
źródło: Nieznane

Wielka Brytania Producenci tweedów też walczą o przetrwanie

Marka nie tylko dla snobów

Tweedy znane są na świecie między innymi dzięki brytyjskiej sieci Marks & Spencer. Niestety, ubrania szyte z nich nie są tanie. Tylko na wyprzedaży można kupić marynarkę z Harris Tweed za nieco ponad 400 złotych. Kiedy obniżek nie ma, trzeba liczyć się z wydatkiem równowartości 100 funtów albo więcej.

FOT. RAFAŁ GUZ

Duma i chwała Szkocji, to świat tartanów i góralskich kiltów, czyli szkockich krat i męskich spódnic. Siedemset lat temu nosił je William Wallace na polach Szkocji (spódnice), a sto lat temu Sherlock Holmes w eleganckim Londynie (garnitury). Szkockim tweedom marka pomaga przetrwać kryzysy, ale walka o utrzymanie się na rynku jest trudna.

Produkcja tweedów dawała 15 lat temu zatrudnienie blisko 60 tysiącom osób. Dziś utrzymuje zaledwie połowę tej liczby. Konkurencja taniej siły roboczej na Dalekim Wschodzie jak również w Europie Środkowej zmusiła ten przemysł do restrukturyzacji. Obyło się bez pomocy państwa, choć tweedy, jako bezsprzeczny wynalazek Szkotów, wraz z tartanami stanowią narodowe dobro Szkocji.

Złota dekada minęła

To czwarty przemysł Szkocji dający zatrudnienie ok. 11 procentom pracujących. Lata 80. były dla...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2714

Spis treści
Zamów abonament