Pomagamy pracodawcom
ABC listy płac
Pomagamy pracodawcom
Chociaż żaden przepis nie ustanawia wprost nakazu sporządzania listy płac, praktycznie wszyscy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników robią to co miesiąc, by na tej podstawie wypłacić wynagrodzenia. Lista płac jest potem także punktem wyjścia do prawidłowego wypełnienia deklaracji podatkowych oraz dokumentów ubezpieczeniowych. Służy również poprawnemu zaksięgowaniu płac.
Zatrudnianie pracowników wiąże się z licznymi obowiązkami związanymi z rozliczeniem z urzędem skarbowym i ZUS. Co miesiąc przecież pracodawca musi obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych należną od danego zatrudnionego, pobrać ją z jego pensji, terminowo wpłacić do właściwego urzędu skarbowego, a na koniec roku także przesłać pracownikowi i urzędowi deklaracje niezbędne do rocznego rozliczenia z fiskusem. Co miesiąc także pracodawca musi obliczać składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i zdrowotne, pobrać je z przychodów ubezpieczonego, posłać do ZUS i wypełnić odpowiednie dokumenty ubezpieczeniowe. Do obowiązków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta