Na przekór luzakom
Na przekór luzakom
RYS. LESZEK OŁDAK
Młodzi ludzie pozbawieni są jakichkolwiek ambicji kulturalnych, oglądają tylko telewizję, a czytają wyłącznie SMS-y. Taki obraz młodzieży przebija z teledysków, reklam i kolorowych czasopism dla nastolatków. Rzeczywistość jest oczywiście bardziej złożona, ale wygląda na to, że ten karykaturalny obraz - niestety - wszystkim odpowiada.
Wbrew pozorom prasa powszechnie uważana za młodzieżową ("Popcorn", "Dziewczyna", "Bravo" itp.) redagowana jest z bardzo dorosłych pozycji. Zajmuje się bowiem promocją określonego stylu życia, pracuje nad kształtowaniem potrzeb, wychowuje przyszłych klientów i konsumentów, przede wszystkim produktów kultury masowej, choć nie tylko. Dlatego świat przedstawiany na kolorowych stronach ma z faktycznym życiem młodzieży dużo mniej wspólnego niż to, co przed laty opisywał "Świat Młodych". Ma to być raczej świat samosprawdzających się przepowiedni.
Gorący towar
Ponad połowa tekstów poświęcona jest żywotom wykreowanych przez media idoli. Reszta to poradnictwo, głównie seksualne. Trudno jednak nawet w nim znaleźć jakiś związek z rzeczywistością. Seks traktowany jest tam wyłącznie jak towar, który...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta