Latawiec na Janosiku
Latawiec na Janosiku
Polska ma swoje oficjalne logo: biało-czerwony latawiec, który zresztą nie wzbudził szczególnego entuzjazmu opinii publicznej. W ferworze dyskusji zapomniano o jednym: co mianowicie miałoby być owym latawcem stemplowane. Nie jesteśmy potęgą gospodarczą, więc nie wylansujemy na świecie polo-cocty w miejsce coca-coli. Istnieje jednak tańszy i prostszy sposób promocji. W czasach globalizacji najlepszym towarem eksportowym wielu krajów stała się popkultura. Niestety, w tej dziedzinie również nie mamy wiele do zaproponowania.
James Dean, Marilyn Monroe, Woody Allen. Superman, Batman, Spider-Man, który właśnie triumfalnie kroczy przez ekrany kin całego świata. Elvis Presley, Bob Dylan, Bruce Springsteen, który ostatnio podnosi na duchu rodaków po tragedii 11 września. To tylko kilka z dziesiątek ikon amerykańskiej popkultury. Nie wymieniłem tych postaci w przypadkowej kolejności. Każda z nich przez kolejne lata reprezentowała Stany Zjednoczone wobec mieszkańców globalnej wioski. Dowcip polega na tym, że choć Woody Allen może być uznany za wzorzec zagubionego wielkomiejskiego intelektualisty, Marilyn Monroe za archetyp blondynki, Bob Dylan za barda i symbol kontrkultury, zaś Spider-Man to po prostu człowiek pająk, to tak się składa, że przy okazji zarabiania na komiksach, piosenkach czy filmach mamy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta