Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Milczenie Najwyższego

19 kwietnia 2003 | Plus Minus | AJ

O BOGU PO HOLOKAUŚCIE

Milczenie Najwyższego

JÓZEF MARIA RUSZAR

Jak w oczach Żyda wygląda Bóg po czasie zagłady? I czy nawet największe cierpienie ma prawo ingerować w rozumienie Stwórcy, w naszą ideę Najwyższego? Nawet jeśli odpowiedź byłaby negatywna, to wiemy, że żydowscy myśliciele nie byli obojętni na najnowsze doświadczenie narodu wybranego. Jak pisze Hans Jonas, "cieniom zmarłych winien jestem swego rodzaju odpowiedź na ich dawno ucichły krzyk do milczącego Boga".

Powoli odchodzi wojenne pokolenie, a z nim ostrość pytania, przed półwieczem stawianego z jawnym zgorszeniem i zgrozą w głosie: Jak Bóg mógł pozwolić na taki koszmar? W obu nurtach judeochrześcijańskiej tradycji głośny był wyrzut czyniony Panu historii. Usprawiedliwianiem Go po czasach ludobójstwa zajmowali się chrześcijańscy i żydowscy teologowie, filozofowie, artyści i poeci.

Hans Jonas zadaje podobne, ale inne pytanie: "Jaki Bóg mógł pozwolić, by coś takiego mogło się wydarzyć?" Co nowego dla idei Boga wynika z "doświadczenia Auschwitz"? Sądzi on, że żyd natrafia na nieco trudniejsze zadanie: nadzieja chrześcijańska "nie jest z tego świata", kiedy żydowska usytuowana jest na "tym świecie". Bóg jest Panem historii dla obu wyznań, ale - jak sądzi Jonas - ziemski świat...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2904

Spis treści

Nauka i Technika

Zamów abonament