Opinie - Komentarze
Opinie - Komentarze
Droga kolej Niemców
W 1993 r. rząd niemiecki postanowił rozwiązać problemy kulejącej kolei. Przejął jej zadłużenie wynoszące 33 mld euro i przygotował pakiet posunięć restrukturyzacyjnych.
Po dekadzie przekształceń, kiedy trzykrotnie zmieniali się prezesi, Deutsche Bahn AG wciąż ma problemy. Mimo corocznych strat wynoszących setki milionów euro, niemieccy podatnicy utrzymują ją przy życiu dzięki 8,5 mld euro subsydiów rocznie.
W momencie kiedy niemiecki centrolewicowy rząd kierowany przez kanclerza Gerharda Schr?dera zamierza realizować ambitny program reform celem ożywienia gospodarki, Deutsche Bahn przypomina, jak trudno będzie zmienić zakorzenioną kulturę państwa opiekuńczego.
Na subsydiowanie takich dziedzin jak transport, górnictwo i wiele innych programów Niemcy wydają rocznie 157 mld euro, a więc więcej niż do kasy państwa wpływa z podatków od płac. To wsparcie zapewnia zatrudnienie setkom tysięcy osób i traktowane jest jako jedna z najcenniejszych zdobyczy niemieckiego systemu opieki socjalnej. Likwidacja ich równałaby się politycznemu samobójstwu (...).
Koleje przez długi czas były przykładem innowacyjności i przedsiębiorczości, obecnie są symbolem niekontrolowanych wydatków rządowych,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta