Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kupić, sprzedać i nie stracić

18 września 2003 | Dobra firma | AK
źródło: Nieznane

SAMOCHÓD W FIRMIE

Bardziej opłaca się auto ciężarowe, a jeśli osobowe, to używane

Kupić, sprzedać i nie stracić

Samochód to jeden z najczęściej kupowanych przez przedsiębiorców składników majątku - bez względu na rozmiar firmy i profil jej działalności. Decydując się na ten, znaczny przecież, wydatek, trzeba uwzględnić także wszystkie jego skutki podatkowe. Należy też wziąć pod uwagę, że dziś kupione auto za kilka lat najprawdopodobniej zostanie sprzedane, a taka transakcja też nie jest podatkowo obojętna.

Przede wszystkim koszt zakupu auta - nieważne osobowego czy ciężarowego - nie może być przez kupującego bezpośrednio uwzględniony w kosztach firmy. Poniesiony na ten cel wydatek zwróci się dopiero po kilku latach, gdyż samochód zakupiony "na firmę" zalicza się do jej składników majątku trwałego. A w przypadku środków trwałych koszem uzyskania przychodów są jedynie odpisy amortyzacyjne naliczane od ich wartości początkowej. I to nie zawsze, bo jeśli na potrzeby firmy zostanie zakupiony samochód osobowy (czyli taki, który nie ma homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe), to o tym, jaka część amortyzacji będzie kosztem podatkowym, decyduje wartość tego pojazdu. Nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodów odpisów z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3029

Spis treści
Zamów abonament