Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kontenery zamiast masztów

18 września 2003 | Kolumna transportowa | PR
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Kontenery zamiast masztów

Miejsce drobnicy zajmują ładunki kontenerowe i wielkogabarytowe naczepy

(c) Przemysław Rot

Tradycyjna żegluga drobnicowa odchodzi w przeszłość. Miejsce drobnicy zajmują ładunki kontenerowe i wielkogabarytowe naczepy. W efekcie z portówâ także polskichâ zniknęły klasyczne drobnicowceâ wyróżniające się na tle innych statków masztami ładunkowymi. Ich miejsce zajęły niezgrabne kontenerowce i statki ro-ro.

Zmiany w technologiach przeładunkowychâ jakie zdominowały światową żeglugę w ostatnich dwóch dekadach XX wieku, odcisnęły swoje piętno także na polskich portach. Do końca lat 80. bliżej było do standardów afrykańskich lubâ co najwyżejâ południowoamerykańskich niż europejskich. Obecnie nadrabiają zaległości, przystosowując się do nowych potrzeb. A nowe potrzeby motywowane są wyłącznie czasem i związanymi z nim kosztami transportu ładunków od dostawcy do odbiorcy. Pod tym względem naczepy samochodoweâ a zwłaszcza kontenery nie mają sobie równych. Praktycznie można do nich załadować wszystko. Nawet węgiel.

Czas to naprawdę pieniądz

Drobnicaâ nawet w postaci tradycyjnej, jest najmilej widzianym ładunkiem w portach morskich. Jej obsługa (operacje przeładunkoweâ magazynowanieâ dodatkowe usługi) przynosi znacznie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3029

Spis treści
Zamów abonament