Rdza żelaznych dróg
Załadunek towarów w szczecińskim porcie kolejowym
(c) Maciej Piąsta
PKP i wydzielone z nich spółki usiłują odnaleźć swoje miejsce na rynku, ale w przypadku firm przewozów pasażerskich z marnym powodzeniem. Wyjątkiem w grupie jest przynosząca zyski firma PKP Cargo, wykonująca przewozy towarowe.
W działalności wszystkich spółek z grupy wydaje się przeważać doraźność. Brakuje natomiast podejścia strategicznego.
Liczba pasażerów kolei w Polsce systematycznie spada. O ile raczej nie powinno zaskakiwać, że Polacy korzystają z kolei rzadziej niż nasi zachodni sąsiedzi, o tyle fakt, że pociągami znacznie częściej jeżdżą Węgrzy, Czesi czy Słowacy, już budzi zaniepokojenie i powinno to skłaniać zarządy spółek przewozów pasażerskich z grupy PKP do refleksji. Z danych stowarzyszenia UIC (Union Internationale des Chemins de Fer - Międzynarodowe Stowarzyszenie Kolei) za 2002 rok wynika, że statystyczny Węgier odbył w ubiegłym roku 12 podróży koleją, tyle samo co Hiszpan. Nieco rzadziej, bo 11 razy, w ubiegłym roku jechał koleją Słowak, a jego sąsiad z Czech 17 razy. Jeszcze częściej z kolei korzystał Niemiec - 20 razy w ubiegłym roku.
Polacy na tym tle wyglądają mizernie, gdyż statystyczny Polak w 2002 roku jeździł koleją 6 razy. Sugerowałoby to, że w porównaniu ze swymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta