Puste tory
Puste tory
Porozumienie, które zażegnało planowany na 13 listopada strajk, oznacza tylko przesunięcie w czasie problemów, jakie przeżywa polska kolej. Wkrótce ma się pojawić nowy program jej naprawy. Żeby jednak taki plan zrealizować, potrzeba zdecydowania przy jego wprowadzaniu - nawet gdyby rzeczywiście doszło do strajku.
Tego samego dnia (12 listopada), kiedy w Warszawie dwaj wicepremierzy po całonocnych negocjacjach ze związkami zawodowymi podpisywali porozumienie odraczające zapowiedziany bezterminowy strajk na kolei, w Austrii zastrajkowali kolejarze. Nie oznacza to jednak, że Austriacy przejęli nieustępliwość przypisywaną dotychczas raczej polskim związkowcom. Nadal zachowują się oni racjonalnie: rząd forsuje program oszczędnościowy a związki się przed tym bronią. My natomiast (rząd, kierownictwo PKP i związkowcy) stajemy się specjalistami od wielogodzinnych negocjacji, które nie wnoszą żadnych nowych treści umożliwiających rozwiązanie problemów spółek z grupy PKP SA. Czyli - prawie całych polskich kolei.
Transformacja tradycyjnie państwowych kolei w całej Europie przebiega z ogromnymi trudnościami. Oprócz problemów wynikających ze skomplikowanej technologii, niezwykle wysokich standardów bezpieczeństwa, kłopotów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta