Pustynia i szaleńcy w gruchotach
Pustynia i szaleńcy w gruchotach
15 lat po upadku muru Europa Wschodnia w porównaniu z Zachodnią nadal przypomina pustynię drogowo-kolejową, co zagraża rozwojowi gospodarczemu "25". Istnieje już statystyka, w której nowe kraje wyprzedziły stare: to liczba zabitych na drogach - ponad 150 tys. od upadku komunizmu w końcu 1989 r.
Łącznie z Bułgarią i Rumunią, które wejdą do Unii w 2007 r., Bruksela ocenia potrzeby nowych członków na 20 tys. km dróg i 30 tys. km szlaków kolejowych, co z portami i lotniskami oznacza koszt 100 mld euro. Unia subwencjonowała już unowocześnianie infrastruktury transportu na wschodzie, choćby w ramach programu ISPA (przedakcesyjnego instrumentu strukturalnego). Nie koniec na tym. - Po rozszerzeniu UE te środki zostaną pomnożone trzykrotnie przez fundusze zwartości dla nowych członków - deklaruje Joachim Schneider odpowiedzialny w Brukseli za sieci transeuropejskie.
Projekty szlaków na wschód
Dawne kraje komunistyczne notują koniunkturę nakręcaną inwestycjami wielkich firm ponadnarodowych. Duży wzrost wywołał jednak eksplozję napływu towarów na zachód kontynentu, czego nie uda się długo utrzymać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta