Kopernik sponsoruje Chopina
Czy można wizerunki i nazwiska wielkich postaci kultury i historii wykorzystywać w celach komercyjnych
Kopernik sponsoruje Chopina
Polska Akademia Chopinowska zaprasza dziś wszystkich zainteresowanych na swe otwarte zebranie. Będzie ono poświęcone ochronie nazwiska i postaci Fryderyka Chopina przed komercyjnymi nadużyciami, jakie nasiliły się w ostatnim czasie. Jest to zarazem jedna z pierwszych prób ustalenia, kto może posługiwać się nazwiskiem czy wizerunkiem sławnych Polaków, bo tak naprawdę nie chodzi tu wyłącznie o jednego kompozytora.
Zdaniem Elżbiety Artysz z zarządu stowarzyszenia problem nie został wywołany wyłącznie tzw. Fryderykami, choć w sprawie promowania imieniem Chopina komercyjnej produkcji rozrywkowej Akademia protestowała już wcześniej. Sprawa ma szerszy aspekt. To także problem wizerunku kompozytora na wódce czy czekoladkach. To wreszcie, jak twierdzi Elżbieta Artysz, kwestia ochrony jego praw autorskich. Niedopuszczalne są bowiem takie sytuacje, kiedy na płycie tria Andrzeja Jagodzińskiego lub Lory Szafran umieszczona została informacja, iż zawiera ona oryginalne utwory Chopina, a nie ich jazzowe lub komercyjne opracowania.
Polska Akademia Chopinowska liczy, że w batalii o ochronę praw swego patrona znajdzie wsparcie prawników. Nie jest to jednak łatwe, co widać zresztą w przypadku spuścizny chopinowskiej. W początkach lat...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta