Perypetie "Ósmego dnia tygodnia"
Z archiwów PRL
Perypetie "Ósmego dnia tygodnia"
Po październiku 1956 roku artyści milczący konsekwentnie w okresie stalinizmu, zaczęli publikować swoje utwory. Pojawiły się nowe postacie, które na trwałe zaistniały w polskiej kulturze.
Jednakże następne miesiące i lata przynosiły ograniczenia wolności twórców. Ekipa Gomułki konsekwentnie, acz powoli wprowadzała własną politykę kulturalną.
Cenzura znów zaczęła intensywnie pracować, odsuwano na drugi plan niezależnych intelektualistów. W 1959 roku zmuszono do ustąpienia z zajmowanej funkcji prezesa Związku Literatów Polskich, Antoniego Słonimskiego, zmieniono skład redakcji "Nowej Kultury".
Przykładem takiej polityki kulturalnej są losy pisarza Marka Hłaski, pisarza-legendy. Jego debiutancki zbiór opowiadań wywołał entuzjazm czytelników, w 1958 roku Hłasko otrzymał Nagrodę Literacką Wydawców. Przystąpiono do realizacji dwóch filmów na podstawie jego opowiadań ("Pętla" i "Ósmy dzień tygodnia") . W tym samym roku Hłasko wyjeżdża na Zachód i praktycznie uniemożliwia mu się powrót. Władze partyjne uznały go za wroga. Zaprzestano drukowania jego utworów, a nakręcony w 1958 r. przez Forda film pt. "Ósmy dzień tygodnia" stał się przyczyną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta