Afery, biznesmeni i przedsiębiorczość
Afery, biznesmeni i przedsiębiorczość
Coraz częściej słyszy się, że sprawa Orlenu może się niekorzystne odbić na społecznej opinii o przedsiębiorcach; niektórzy obawiają się, że może zaważyć również na podejściu Polaków do samej przedsiębiorczości, a nawet - do gospodarki rynkowej w ogóle. Są to obawy nadmierne. Wprawdzie wizerunek przedsiębiorców trochę wskutek tej afery ucierpi, nie spowoduje ona jednak nagłego odwrotu Polaków od przedsiębiorczości ani nie skłoni ich do odrzucenia kapitalizmu.
Ten optymizm może się wydać przesadny, zwłaszcza w świetle powszechnej opinii, iż żyjemy w państwie przeżartym korupcją. Wynika on jednak z przekonania, że mimo wszechobecności afer w życiu publicznym i w mediach, nie one odgrywają główną rolę w kształtowaniu społecznych postaw wobec przedsiębiorczości i gospodarki rynkowej. Z opinią o przedsiębiorcach, zwłaszcza wielkich, jest już inaczej - im informacje o aferach na styku biznes - państwo rzeczywiście mogą zaszkodzić. Choć mniej niż politykom.
Będzie tak dlatego, że społeczne oczekiwania wobec przedsiębiorców są inne niż wobec polityków. W powszechnym odczuciu działalność polityków, zwłaszcza wybieranych, powinna służyć dobru wspólnemu. W tym właśnie celu wyborcy ich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta