Pracodawca płaci za połączenia
Ale zaliczą je do kosztów swojej firmy tylko pod warunkiem, że będą potrafili udowodnić ich związek ze swoją działalnością.
A nie jest to wcale takie proste. Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że nie wystarczy np. przyznać pracownikowi jakąś ryczałtową kwotę na pokrycie tych wydatków. Do kosztów podatkowych można zaliczyć tylko wydatki rekompensujące faktycznie poniesione koszty rozmów służbowych. Do tego muszą być one odpowiednio udokumentowane. Nie wystarczy samo oświadczenie pracownika czy pracodawcy, że przeprowadzone rozmowy telefoniczne dotyczyły spraw służbowych, a zatem miały związek z uzyskaniem przez pracodawcę przychodu.
Zwrócił też na to uwagę NSA w wyroku z 29 października 1998 r. (I SA/Ka 280/97), stwierdzając, że "nie można uznać za koszty uzyskania przychodu wydatków na używanie prywatnych telefonów, gdy nie zostało to w należyty sposób udokumentowane (...). Nie można nakładać na organy podatkowe nieograniczonego obowiązku poszukiwania faktów potwierdzających związek przyczynowy pomiędzy oznaczonymi wydatkami a uzyskanym przychodem, jeżeli argumentów nie dostarczył sam podatnik". ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta