Jak nie zapłacisz, to nie odpiszesz
Kosztem uzyskania przychodu jest u pracodawcy przede wszystkim wynagrodzenie za pracę. Jego wysokość wynika z umowy o pracę oraz dodatkowo z zakładowego regulaminu wynagradzania lub układów zbiorowych.
Do kosztów firmy można zaliczyć nie tylko wynagrodzenie zasadnicze i za godziny nadliczbowe (nawet ustalone w wymiarze większym niż określony w przepisach kodeksu pracy), ale też wszelkie nagrody i premie (pieniężne i rzeczowe) oraz wszelkiego rodzaju świadczenia dodatkowe (np.: diety, dodatki i ekwiwalenty). Pensja jest zaliczana w koszty w kwocie brutto (bez potrącania składek, zaliczki na podatek oraz zryczałtowanych kosztów przysługujących pracownikowi), nawet jeśli w umowie o pracę strony określą jej wysokość w kwocie netto (zob. wyjaśnienia Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 23 marca 2004 r., US72/ROP1/423/259/04/AW).
Kosztem pracodawcy będą też zaległe premie wypłacane byłym pracownikom za lata poprzednie na mocy wyroku sądowego. One także są wynagrodzeniem za pracę, mimo że otrzymują je osoby już niezatrudnione w firmie (tak Lubelski Urząd Skarbowy w piśmie z 20 maja 2004 r., PD. 423-41/04).
Za koszt firmy należy też uznać różnego rodzaju odprawy -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta