Niezbędne wnioski i zaświadczenia
Zakres sporządzanej dokumentacji i tryb rozliczeń zależą od rodzaju świadczenia. Zasady te regulują ustawy i rozporządzenia wymienione w ramkach (podstawy prawne). Jest ich zbyt wiele, żeby wszystkie omówić. Dlatego ograniczymy się do uregulowań zawartych w kilku aktach prawnych dotyczących emerytur i rent z FUS.
Najłatwiej mają osoby, które całe swoje życie zawodowe spędziły w jednym zakładzie pracy. Tam powinni mieć komplet dokumentów służących do udowodnienia osiągniętego stażu pracy oraz zarobków.
Wykaz dokumentów służących do potwierdzenia poszczególnych okresów ubezpieczenia, zatrudnienia, składkowych, nieskładkowych i pozostałych przedstawiliśmy w specjalnym dodatku "Rz" o wcześniejszych emeryturach z 19 września 2005 r. Większych kłopotów nie powinni mieć również zatrudnieni kiedyś w zakładach, które nadal istnieją. Zgodnie z obowiązującymi przepisami muszą one gromadzić i przechowywać dokumentację zarówno aktualnych, jak i byłych pracowników. Osoby zainteresowane muszą zwrócić się do byłego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta