Wystaw pracownikowi świadectwo pracy
Dziś podpowiadamy czytelnikom, jak ich uniknąć. Zaczynamy jednak od omówienia podstawowych zasad dotyczących z wydawania tego dokumentu.
Każdemu pracownikowi, z którym zakończono zatrudnienie, pracodawca musi wydać świadectwo pracy (art. 97 k.p.). Nie ma znaczenia długość umowy o pracę, stanowisko pracownika oraz to, w jaki sposób stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany i przez którą ze stron.Są jednak wyjątki, kiedy pracodawca nie ma obowiązku wydawania świadectwa pracy. Dotyczy to m.in. takiej sytuacji, gdy bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę szef nawiązuje z pracownikiem kolejny stosunek pracy lub gdy firma przechodzi na innego pracodawcę - art. 23 1 k.p.
PRZYKŁADPanią Mariolę przyjęto do firmy na czas określony. Gdy umowa o pracę rozwiązała się, pracodawca zdecydował się zatrudnić ją ponownie. Pani Mariola podpisała drugą umowę terminową. Pracodawca nie musi wydawać jej świadectwa pracy dopóty, dopóki pracownica sama nie wystąpi z takim żądaniem. Jeżeli tego nie zrobi, to dokument otrzyma dopiero przy definitywnym zakończeniu zatrudnienia....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta