Jaki model centralnych zamówień
Centralny zamawiający może przynieść znaczne korzyści. Zależy to jednak od decyzji o utworzeniu podmiotu wykonującego jego zadania oraz od modelu funkcjonowania.
Decyzję o utworzeniu centralnego zamawiającego i obszarze jego działania może podjąć prezes Rady Ministrów (patrz art. 15a ust. 3 prawa zamówień publicznych, dalej pzp). Jeśli wyłącznym zadaniem centralnego zamawiającego będzie nabywanie środków czystości na rzecz określonych podmiotów administracji rządowej, to jego znaczenie w systemie zamówień publicznych będzie znikome. Może mieć jednak znaczenie zasadnicze i zaspokajać zapotrzebowanie administracji rządowej na większość dóbr możliwych do zakontraktowania w trybie pzp. Wtedy jego pozycja byłaby na tyle istotna, że trzeba by wprowadzić wiele zmian w funkcjonowaniu poszczególnych zamawiających co najmniej z obszaru administracji rządowej. Miałoby to również znaczenie dla wykonawców, dla nich bowiem to centralny zamawiający stałby się organizatorem i uczestnikiem postępowań o udzielenie zamówienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta