Gdy pracodawca wysyła pracownika za granicę
Pracodawca może wysłać pracownika za granicę w różnych celach, ale ze względów podatkowych i ubezpieczeń społecznych musimy odróżniać dwie podstawowe sytuacje: > gdy pracownik wyjeżdża w zagraniczną podróż służbową, > gdy pracownik zostaje oddelegowany do pracy za granicę.
Pracownik w zagranicznej podróżyZacznijmy od zagranicznej podróży służbowej. W przepisach nie ma odrębnej definicji takiej podróży. Należy więc sięgnąć do art. 77 5 § 1 kodeksu pracy. Na jego podstawie należności z tytułu podróży służbowej (także zagranicznej) należą się temu pracownikowi, który na polecenie pracodawcy wykonuje zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. W praktyce na czas wyjazdu za granicę pracodawca wydaje pracownikowi polecenie wyjazdu służbowego (delegację służbową).
O tym, jakie należności trzeba wypłacić pracownikowi, mówi rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. (DzU z 2002 r. nr 236, poz. 1991 ze zm.)....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta