Malarz pustki i samotności
Pierwszy amerykański artysta, który zyskał sławę porównywalną z europejskimi twórcami. Realista, który potrafił wydobyć surrealistyczne klimaty z banału codzienności, nadać przedstawieniom wymiar symbolu. Bo, niezależnie od motywów, prawdziwym tematem jego dzieł była samotność. Tym dotkliwsza, im więcej atrakcji podsuwało otoczenie. Niezależna od obecności innych ludzi. Po prostu - samotność jako trwały stan ducha, paraliżująca wszelkie emocje.
Podobną aurę można odnaleźć w dramatach Ibsena i Strindberga. Za malarskich antenatów Hoppera mogą uchodzić Velázquez, Vermeer, Chardin. A z bliższych mu w czasie, pokrewnych osobowości - de Chirico. Z kolei jego sztuka w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta