Scania na etanol
Słupsk wydzierżawił pięć autobusów miejskich Scania z dieslem, spalających etanol z pięcioprocentowym dodatkiem ułatwiającym zapłon. Samochody spalają o połowę więcej paliwa niż wersje na olej napędowy, ale są bardziej ekologiczne - spełniają normę Euro 5 i nie produkują dodatkowego dwutlenku węgla, bo wydalany przez autobusy jest absorbowany przez rośliny, z których robi się alkohol. Rocznie autobusy spalą ok. 480 tys. l etanolu, a zatrudniająca dziesięć osób mała gorzelnia, których w Polsce są setki, rocznie produkuje ok. 200 tys. l. Autobusy na etanol są o ok. 10 proc. droższe od klasycznych, a w Szwecji, gdzie jeździ ich 600, paliwo opłaca się stosować, gdy cena ropy naftowej przekracza 40 dolarów za baryłkę. Do wyprodukowania 1 mln l etanolu potrzeba np. 520 ha upraw ziemniaków lub 880 ha żyta.
rp