Zaczęło się od dwóch samochodów
Wlistopadzie 1956 roku z pomocą dla węgierskich powstańców wyruszyły ciężarówki Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS). Organizacją transportu zajął się przedwojenny pracownik firmy C.Hartwig Jan Morocznik. Przewozy wykonano bardzo sprawnie i Morocznik zaproponował Ministerstwu Handlu Zagranicznego wykorzystanie transportu ciężarowego. Już 1 stycznia 1957 roku powołano w warszawskim oddziale PKS ekspozyturę przewozów zagranicznych, z Morocznikiem jako dyrektorem. Wybrano i przeszkolono 20 kierowców, którym wcześniej załatwiono w milicji zgodę na wydanie służbowych paszportów. Zakupiono dziesięć samochodów Magirus-Deutz. Nie czekając na dokończenie wszystkich formalności, pierwsze dwa auta z mączką ziemniaczaną i cynkiem wyjechały z Polski do Szwajcarii w maju 1958 roku. Prasa szwajcarska zauważyła ciężarówki nowego przewoźnika i w branżowym piśmie ukazał się artykuł pt. "Najazd komunistów na Szwajcarię".
Tymczasem w Ministerstwie Komunikacji, które powstało w kwietniu 1957 roku z połączenia Ministerstwa Kolei oraz Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego"...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta