Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zaczęło się od dwóch samochodów

30 listopada 2006 | Kolumna transportowa | RP
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

JUBILEUSZ 50 lat międzynarodowych przewozów samochodowych Zaczęło się od dwóch samochodów Polski samochodowy transport międzynarodowy obchodzi swoje 50. urodziny. Po pół wieku istnienia zalicza się do największych w Europie Środkowej

Wlistopadzie 1956 roku z pomocą dla węgierskich powstańców wyruszyły ciężarówki Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS). Organizacją transportu zajął się przedwojenny pracownik firmy C.Hartwig Jan Morocznik. Przewozy wykonano bardzo sprawnie i Morocznik zaproponował Ministerstwu Handlu Zagranicznego wykorzystanie transportu ciężarowego. Już 1 stycznia 1957 roku powołano w warszawskim oddziale PKS ekspozyturę przewozów zagranicznych, z Morocznikiem jako dyrektorem. Wybrano i przeszkolono 20 kierowców, którym wcześniej załatwiono w milicji zgodę na wydanie służbowych paszportów. Zakupiono dziesięć samochodów Magirus-Deutz. Nie czekając na dokończenie wszystkich formalności, pierwsze dwa auta z mączką ziemniaczaną i cynkiem wyjechały z Polski do Szwajcarii w maju 1958 roku. Prasa szwajcarska zauważyła ciężarówki nowego przewoźnika i w branżowym piśmie ukazał się artykuł pt. "Najazd komunistów na Szwajcarię".

Tymczasem w Ministerstwie Komunikacji, które powstało w kwietniu 1957 roku z połączenia Ministerstwa Kolei oraz Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego"...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 4005

Spis treści

Ekonomia

140 tysięcy aut z FSO w 2007 roku
Bez inwestycji zabraknie prądu
Biedronka otwiera apteki
Bruksela chce pozwać Kanadę przed WTO
Będą nowe dolary
Cytat dnia
Deficyt dużo niższy od zakładanego
Dolar stracił w Polsce, a umacniał się na świecie
Drożeją benzyna i tytoń
Embargo zachęca mięsne firmy do szukania nowych rynków
Europa zaczyna przeganiać Amerykę
Farmaceutyczny gigant tnie koszty
Giełdy
Hiszpania łamie prawo fuzji
Inwestycje hotelowe napawają giełdowych graczy optymizmem
Kredyty na litewską transakcję
Kto zgarnie miliardy w serwisach wideo
Kurs akcji najwyższy od ośmiu lat
Link4 rusza do Czech i Rosji
Listonosze wracają do pracy
Małe i średnie firmy liderami rynku
Mewa zmierza na giełdę
Mgła ustąpiła, samoloty latają
Miedź może wkrótce stanieć
Mobilna MTV
Najlepiej wydaje Małopolska
Najważniejszy jest wzrost wartości firmy
Niemcy boją się rosyjskiego kapitału
Niemcy chcą zamykać kopalnie
Niski CIT korzystny dla gospodarki
Obietnica za 9 miliardów
Od lutego Neostrada będzie bez telefonu
PZU znów z EuroCross
Pekao SA kupuje bank na Ukrainie
Podatek od gier zasili lecznictwo
Polski ren do amerykańskich rakiet i silników Rolls-Royce'a
Polskie firmy płacą za kartel gumowy
Ponad 50 tysięcy punktów WIG
Samochody ciągną eksport
Spada sprzedaż pecetów w USA
Stopy procentowe bez zmian
Słabsze samorządy mogą stracić pieniądze
TVN z TVN 24
Taniej w Gadu-Gadu
W małych miastach rośnie wielki biznes
WIG znów pobił rekord
Wielkie koncerny polubiły jeziora
Wstrzymana prywatyzacja Sbierbanku
ZKDP upomina
Zastrzyk budżetowych pieniędzy dla polskich kolei
Zbrojeniówka boi się wolnego rynku
Znika ZM SOIS, powstaje PZPM
Złoty w górę
Zamów abonament