Zanim zwolnisz, sprawdź, dlaczego pracownika nie było w pracy
¦ Pracownik nie przyszedł do pracy, a zwolnienie lekarskie dostarczył po terminie. Mimo to uznałem jego nieobecność za nieusprawiedliwioną i zwolniłem go dyscyplinarnie. Przez jego nieobecność utraciłem możliwość zawarcia intratnego kontraktu. Dlatego wystąpiłem przeciwko niemu z roszczeniem o odszkodowanie z tytułu odpowiedzialności materialnej. Uznałem, że pracownik celowo nie przyszedł do pracy i powinien pokryć całą szkodę. Odwołał się do sądu pracy, bo twierdzi, że jego nieobecność była usprawiedliwiona. Czy pracownik ma rację?
Jeżeli pracownik wie z wyprzedzeniem, że nie będzie go w pracy, to już wtedy powinien uprzedzić pracodawcę o swojej nieobecności.
PRZYKŁADPo zakończeniu pracy w środę pracownik poszedł do lekarza i od czwartku ma zwolnienie od pracy. Zatem o swojej nieobecności powinien poinformować pracodawcę jeszcze w środę po wyjściu od lekarza. Jeżeli natomiast przyczyny uniemożliwiające stawienie się do pracy pojawiły się później, to pracownik powinien poinformować o nieobecności niezwłocznie, ale nie później niż w jej drugim dniu.
PRZYKŁADRano pracownik czuje się chory i ma gorączkę. Wie, że nie będzie go w pracy. Pozostaje w domu. O...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta