Eksport w ocenie przedsiębiorstw
Z badań Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego
Eksport w ocenie przedsiębiorstw
Najsilniejszą orientację eksportową (ponad połowa sprzedaży za granicę) mają firmy produkujące odzież, drewno oraz meble, natomiast najniższą -- producenci żywności, chemikaliów i pojazdów mechanicznych. Co czwarty eksporter handluje na 6-10 rynkach zagranicznych. Jednak stały wzrost udziału w rynku planuje mniej niż połowa eksporterów. Dla większości z nich głównym sposobem rywalizacji na rynkach zagranicznych jest konkurencja cenowa.
Co trzeci eksporter nie podjął w ciągu ostatnich 3 lat żadnych inwestycji proeksportowych z powodu braku źródeł finansowania. Zdaniem prawie
2/ 3 ankietowanych największy wpływ na ich eksport ma koniunktura na rynkach zagranicznych. Jednocześnie połowa eksporterów wiąże swój sukces z prowadzeniem skutecznej polityki proeksportowej przez państwo.
Tak można uogólnić wyniki badania ankietowego skierowanego do 600 producentów-eksporterów przez Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego w listopadzie ub. r. Odpowiedzi udzieliło 466 respondentów, których eksport wynosił szacunkowo ok. 15 proc. eksportu Polski w 1994 r. , 57 proc. badanej zbiorowości stanowiły firmy z sektora publicznego, a 42 proc. -- firmy prywatne. Te ostatnie sprzedają za granicę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta