Przezorny przedsiębiorca nie będzie płacił
Jeśli nie chcemy dzielić się z fiskusem przy rozliczeniach z tytułu odpowiedzialności za wady towaru czy usługi, powinniśmy zawczasu pomyśleć i zanim jeszcze dojdzie do sytuacji, w której zmuszeni będziemy płacić odszkodowanie lub rozstrzygać o wystawieniu faktury, dokonać stosownego planowania.
Pamiętajmy, że aby istniała możliwość potraktowania wydatków związanych z wadami dostarczonych towarów jako kosztów uzyskania przychodów, nie mogą one przyjąć postaci odszkodowania ani kary umownej. Dla uniknięcia zaklasyfikowania świadczenia jako kary umownej decydujące znaczenie ma brak określenia z góry wysokości tego świadczenia.
Gdy zaś chodzi o odszkodowanie, warto zwrócić uwagę na specyficzne inne sposoby zadośćuczynienia roszczeniom reklamacyjnym przewidziane w kodeksie cywilnym, które pomimo zbliżonej do odszkodowawczej funkcji nie stanowią jednak odszkodowania w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT.
PS.