Szkoły i przedszkola będą sprawdzane pod kątem jakości nauczania
Zarówno publiczne, jak i prywatne placówki oświatowe powinny prześledzić zmiany w zasadach nadzoru pedagogicznego. Niedawno weszły bowiem w życie nowe przepisy
Chodzi o rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (DzU nr 168, poz. 1324). Największą nowością jest tzw. ewaluacja.
Według słowniczka do rozporządzenia praktyczne oznacza to badanie oceniające przeprowadzane zgodnie z wymaganiami dokładnie rozpisanymi w rozporządzeniu. Przewidziano ewaluację zewnętrzną (dokonywaną przez zespół wizytatorów) i wewnętrzną przeprowadzaną przez dyrektora szkoły.
Nadzór pedagogiczny
Sama ewaluacja to nie wszystko. Nowe przepisy przewidują trzy formy nadzoru pedagogicznego:
- ewaluację,
- kontrolę,
- wspomaganie.
Ewaluacja ma doprowadzić do określenia stopnia spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań stawianych przez państwo. Do tej pory nie było to określone aktem prawnym. Przeszkoleni w tym zakresie kuratorzy na podstawie m.in. oceny przebiegu procesów, efektów podejmowanych działań dydaktycznych oraz warunków działania szkół i przedszkoli określą poziom spełniania wymagań ustalonych rozporządzeniem. Wystawią przy tym oceny w skali od A do E.
Na razie pierwsza grupa 90 kuratorów szkoli się dopiero, jak przeprowadzać takie badanie. Jednak pedagodzy i dyrektorzy też mają obowiązek prowadzenia ewaluacji i powinni już się tym zająć....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)