Za wadliwą pracę nie ma wynagrodzenia
Szef może pozbawić podwładnego pensji za wykonywane zadania wyłącznie wtedy, kiedy ich nie przyjmie. Nie wolno mu więc tak zdecydować, gdy reklamację zgłosi kontrahent
W niewielkim zakładzie produkcyjnym wytwarzającym plastikowe hełmy dla dzieci szef zarzucił pracownikowi, że wykonał całą partię zamówienia niezgodnie z projektem. Zapowiedział, że następnym razem nie wypłaci mu wynagrodzenia. Czy ma do tego prawo? – pyta czytelnik.
Wynagrodzenie przysługuje pracownikowi wyłącznie za dobrze, czyli niewadliwie, wykonaną pracę. Z podstawowej zasady prawa pracy wynika, że podwładny jest zobowiązany do starannego i sumiennego wykonywania pracy. Wiąże się to bezpośrednio z wypłatą pensji.
Na podstawie art. 78 k.p. wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Ale na mocy art. 80 k.p. przysługuje ono za pracę wykonaną. Kluczowy dla rozstrzygnięcia tej kwestii jest jednak art. 82 k.p. Stanowi on, że za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje.
Natomiast jeżeli wskutek wykonanej pracy z winy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta