Po co uczyć się historii
Gdy społeczeństwo traci pamięć
Po co uczyć się historii
Jerzy Mikke
Przeszłość jest treścią naszej tożsamości także i dzisiaj! Chcemy, ażeby nasza młodzież poznawała całą prawdę o dziejach Narodu. Chcemy, ażeby dziedzictwo polskiej kultury bez żadnych dewiacji było przekazywane coraz to nowym pokoleniom Polaków. Naród żyje prawdą o sobie. Ma prawo do prawdy o sobie! I tę prawdę na nowo zdobywać!
(Kardynał Karol Wojtyła, 25 maja 1978 r. )
W szkicu tym próbuję odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego posłanie Karola Wojtyły, które tak żywo korespondowało ze świadomością społeczną w PRL-u-- dzisiaj, w III Rzeczypospolitej, straciło niemal wszelki rezonans? W Polsce przedwojennej bez podstawowej znajomości naszej historii (a nawet i Europy) , bez podstawowej znajomości historii naszej literatury i naszej kultury -- nie można było uchodzić za inteligenta. Podobnie, jak bez przestrzegania pewnych reguł obyczajowych. Historia była wszechobecna w domu rodzinnym i w szkole, w wypowiedziach polityków i w rozkazach wojskowych, w obrzędach rocznicowych i na łamach prasy.
Wprawdzie świadomość historyczna często była przepojona nadmierną idealizacją naszej przeszłości, wyniesioną z podręczników szkolnych, powieści i poezji, ale formowała postawy patriotyczne i moralne; nie tylko wśród inteligencji, również...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta