Kiedy oddanie konsumentowi pisma ubezpieczyciela jest skuteczne
Domniemania doręczenia stosowane przez firmy, w szczególności przez zakłady ubezpieczeń, mają na celu uniknięcie sytuacji, gdy na nich spoczywa obowiązek przekazania pisma, a nie ma szans ustalenia adresu konsumenta
Pod koniec września wpisano do rejestru klauzul niedozwolonych kolejne trzy postanowienia umowne przewidujące domniemanie doręczenia pisma przedsiębiorcy w sytuacji, gdy konsument zmienił miejsce zamieszkania i nie powiadomił o tym przedsiębiorcy. Natomiast tydzień wcześniej wpisano stosowane przez bank postanowienie:
„Wszelkie pisma kierowane do posiadacza rachunku na ostatni, wskazany przez niego adres uważa się za doręczone”. Jest to kontynuacja długiej serii wpisów klauzul pozwalających przedsiębiorcy doręczać pisma konsumentowi na ostatni podany przez niego adres.
Uzasadnienie wpisu do rejestru
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów konsekwentnie wpisuje do rejestru takie postanowienia, bo w jego ocenie poważnie i znacząco odbiegają od sprawiedliwego wyważenia praw i obowiązków stron umowy ubezpieczenia oraz godzą w zasadę równowagi kontraktowej, prowadzą bowiem do postawienia konsumenta w sytuacji słabszej strony stosunku prawnego i jednocześnie obarczają go negatywnymi konsekwencjami.
Ponadto SOKiK uznaje, że takie postanowienie jest sprzeczne z art. 61 § 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta