Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kontrahent okazał się niesolidny i nie zapłacił? Odzyskaj chociaż VAT

24 listopada 2011 | Rzecz na Święta | Anna Koleśnik

Gdy z upływem czasu zmaleją szanse na ściągnięcie długu, przedsiębiorca nabywa prawo do ulgi w podatku od towarów i usług

Tzw. ulga na złe długi polega na możliwości skorygowania (pomniejszenia) należnego fiskusowi podatku o podatek od całości lub części należności niezapłaconych przez kontrahenta. Aby z niej skorzystać, trzeba spełnić liczne warunki (dotyczące zarówno samej wierzytelności, jak i osoby dłużnika i wierzyciela) i dopełnić wielu formalności.

Jednym z nich jest powiadomienie dłużnika. Ten, jeśli po otrzymaniu stosownego pisma nie ureguluje zobowiązania, będzie miał obowiązek korekty swego rozliczenia. Będzie musiał zwrócić fiskusowi podatek z niezapłaconych faktur. Powiadomienie o zamiarze skorzystania z ulgi może więc podziałać na kontrahenta mobilizująco i sprawić, że odda on cały dług. Wtedy korekta VAT nie będzie konieczna.

180  dni musi upłynąć od terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, by przedsiębiorca mógł skorygować VAT od nieściągalnej należności

Warunki zastosowania ulgi określa art. 89a ustawy o VAT, obowiązki dłużnika – art. 89b. Na początek przyjrzyjmy się tym przesłaniom, które dotyczą wierzytelności.

Już lektura pierwszego ustępu art. 89a...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9089

Wydanie: 9089

Spis treści
Zamów abonament